خوانشی بومگرایانه از داستان کوتاه «درخت گلابی» نوشتهی گلی ترقی
نویسنده
چکیده مقاله:
«درخت گلابی»، داستانی که داریوش مهرجویی آن را به پردهی سینما برد، از بهترین داستانهای گُلی ترقی نویسندهی تأثیرگذار معاصر ایرانی است. شخصیت اصلی داستان که خود را نویسنده و فیلسوف قلمداد میکند چهل سال را بیوقفه به فعالیت علمی و سیاسی محض پرداخته و با اینکه شهرتی برای خود به دست آورده است، اکنون چشمهی خلاقیتاش خشکیده و با حالتی سرخورده و نگران به باغ دماوند کودکیاش پناه آورده تا، شاید در خلوت و آرامش آن باغ زیبا بتواند آخرین کتابش را بنویسد. نویسنده در این داستان، با برجستهسازی نقش درخت گلابی به عنوان نماد طبیعت و تأثیر آن بر روان و اندیشۀ شخصیت اصلی، با نگرشی بومگرایانه سعی در بازتعریف طبیعت و رابطه انسان با آن دارد. نقدهای موجود از داستان بیشتر تکیه بر جنبههای محض فلسفی و روانکاوانۀ آن دارند، درحالیکه واکنشها، حساسیتها و درکی که نویسنده نسبت به طبیعت و محیط طبیعی نشان میدهد، تاکنون در کانون توجه قرار نگرفته است. بنابراین، خوانشی بومگرایانه Ecocritical)) از داستان میتواند لایۀ دیگری از معناهای نقب نزدهی متن را بنمایاند
منابع مشابه
خوانشی بوم گرایانه از داستان کوتاه «درخت گلابی» نوشته ی گلی ترقی
«درخت گلابی»، داستانی که داریوش مهرجویی آن را به پرده ی سینما برد، از بهترین داستان های گُلی ترقی نویسنده ی تأثیرگذار معاصر ایرانی است. شخصیت اصلی داستان که خود را نویسنده و فیلسوف قلمداد می کند چهل سال را بی وقفه به فعالیت علمی و سیاسی محض پرداخته و با این که شهرتی برای خود به دست آورده است، اکنون چشمه ی خلاقیت اش خشکیده و با حالتی سرخورده و نگران به باغ دماوند کودکی اش پناه آورده تا، شاید در خ...
متن کاملاسطورۀ «یاد و فراموشی» در «درخت گلابی»ِ «گلی ترقی»
نمونههای فراوانی از اسطورۀ «یاد و فراموشی» را میتوان در میان اقوام، قبایل و تمدنهای مختلف یافت. این بُنمایه اصیل همچون موتیفی تکرار شونده، در پیرنگِ رمانها و داستانهای کوتاه معاصر به چشم میخورد. هدف پژوهش حاضر، معرفی و تحلیل نمونهای از اسطورۀ «یاد و فراموشی» در یکی از داستانهای نویسندگان معاصر ایران است. داستان «درخت گلابی»ِ«گلی ترقی»، روایتی است از فراموشی و سترونی ذهنِ راوی که به یاری م...
متن کاملبررسی شخصیت و شخصیت پردازی در داستان های کوتاه گلی ترقی
در هنر داستاننویسی شخصیت بهعنوان یکی از اساسیترین عناصر داستان معرفی شده است. نویسندگان برای آفرینش شخصیتهای داستانی خود از شیوههای مستقیم و غیرمستقیم استفاده کردهاند که نمایش رفتارها در زیرمجموعه شخصیتپردازی غیرمستقیم، رفتارهای غیرکلامی را نیز دربر میگیرد.گلی ترقی از اولین بانوان داستان نویس در ایران است که توانست با خلق آثار خود، سبک و شیوۀ خاصش را در زمینۀ آثاری که مبتنی بر شخصیت پرد...
متن کاملتحلیل داستان کوتاه «درخت» اثر گلی ترقّی از دیدگاه روایتشناسی بلاغی
در این مقاله، ابتدا مختصری دربارۀ پیشینۀ روایتشناسی بلاغی مطرح و اصطلاحات مهمّ نویسندۀ ضمنی، انواع مخاطبان، راوی نامعتبر، تنش، ناپایداری و ... از دیدگاه سه نسل از نظریهپردازان بلاغی تعریف شده است. سپس داستان کوتاه «درخت» اثر گلی ترقّی از مجموعۀ من هم چهگوارا هستم بازخوانی و تفسیر شده است. موضوع اصلی داستان، چرخۀ سوءاستفاده است که هر یک از شخصیّتها به نوعی در آن دخیل هستند. هر یک از گروههای...
متن کاملتحلیل کهن الگوییِ داستان جایی دیگر از گلی ترقی
تصاویر کهن الگویی میراث ناخودآگاه فردی و جمعی انسان در طول تاریخ است که در ادبیات از طریق ذهن خلاق و حساس هنرمندان به فعلیت می رسد. این مقاله بر آن است که رمان جایی دیگر اثر گلی ترقی را برمبنای نظریات یونگ بررسی کند. در این پژوهش، کهن الگوهای خود، آنیما و آنیموس، سفر، پیر خردمند، نقاب، سایه و سرانجام فرایند فردیت و تولد دوباره در داستان تحلیل می شود و مشخص می گردد که پیرنگ و نقش شخصیت های داس...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 5 شماره 3
صفحات 113- 127
تاریخ انتشار 2015-12-06
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023